Gå videre til hovedindholdet

Answer Engine Optimization (AEO) er svaret. Hvad var spørgsmålet?

Google og andre søgemaskiner er i disse år ved at udvikle sig til "svaremaskiner". Mens de tidligere primært leverede blå links til udvalgte websteder forsøger de nu i mange tilfælde at give direkte tilbagemelding på brugernes forespørgsler gennem præsentation af kort, tekstuddrag, billeder, videoer, såkaldte videnskort med videre. Og konkrete spørgsmål som "Hvor højt er Rundetårn?" eller "størrelse Danmark" bevares med specifikke koncise svar. Der er nok flere grunde til denne udvikling, men den stadige stigning i søgning på mobil og via Voice Search er en væsentlig faktor. Brugere på farten vil have direkte svar, hvis det kan lade sig gøre, ikke links til yderligere materiale.

Udviklingen kommer uden tvivl til at have implikationer for søgemaskineoptimering (SEO), som vi kender det i dag. Faktisk er der dem, der mener, at AEO - answer engine optimization - i høj grad kommer til præge feltet fremover. AEO kan ses som en specialiseret form for SEO, der har til formål at levere maskinlæsbare oplysninger, der potentielt kan fungere som svar, til søgemaskiner og andet websoftware. Altså strukturerede data på websider, der kan besvare hv-spørgsmål ("hvem", "hvor", "hvad", "hvornår" mv.).

Spørgsmålet er så, hvordan sådanne strukturerede data mest hensigtmæssigt struktureres, kodes og udstilles, så de effektivt og direkte kan finde anvendelse som svar i søgeresultater, herunder søgeresultater, der kan leveres på mobile platforme og i auditive manifestationer?

Det første sted at lede er som altid schema.org :-). Vokabularet indeholder selvsagt masser af kategorier til at opmærke specifikke fakta som produkters pris, personers fødeår, arrangementers start- og sluttidspunkt og meget, meget mere. Men schema.org udvides i disse år også med typer og egenskaber, der implicit eller eksplicit, understøtter AEO. Det gælder for eksempel:

  • typer som "QAPage" og "FAQPage", der bruges om websider med spørgsmål og svar
  • en type som "HowTo", der dækker instruktioner og fremgangsmåder, altså potentielle svar på spørgsmål med "hvordan" eller "hvorledes"
  • en type som "DefinedTerm", der specificerer definerede begreber og dermed mulige svar på "hvad er" 
  • en egenskab som "speakable", der er tænkt til opmærkning af tekst, der er særlig velegnet til at blive konverteret til lyd via tekst-til-tale syntese
(Nogle af disse er "pending", dvs under optagelse og ikke dermed ikke en del af kernevokabularet).

Jeg vil prøve at eksemplificere brugen af nogle af disse senere her på bloggen.